Jag kikade runt på "mina" bloggar och läser att Lady Dahmer jämför tron på Gud med att tro på jultomten eller att tro på tandfén. Jag pratade med humanisternas ordförare Christer Sturmark om härskarteknikerna som troende använder mot honom i olika debatter. Jag höll med honom att en del troende kan ha den där äckligt glittrande blicken på en som att man är ute och cyklar och de vet så mycket mer än en annan gör. När man tappar den där ödmjukheten som troende - oavsett tro - så tror jag att man är farligt ute. Som när en person skrattade åt mig när jag sa att det inte fanns någon motsättning i vetenskap och Gud. Svaret? - Så du tror att vi kommer från aporna!" följdes av höga skratt, glittrig- och omsorgsfull jag-ska-be-för-dig-blick. Christer och jag var rörande överens om att det kan förekomma sådana härskartekniker från troende. Men så säger han något som får mig att reflektera över likande härskartekniker fast från ateister: "Jag svarar att jag tror inte på Gud och jag tror inte på jultomten." Då för jag över diskussionen till härskartekniker från icke-troende mot oss som tror på något som inte ska förringas till en jultomte eller en tandfé. Jag fattar att Lady Dahmer och Christer Sturmark inte menar något illa, men det blir illa och respektlöst att förringa en Gudstro som många har verkliga upplevelser av till en jultomte eller en tandfé. När gjorde jultomten eller tandfén något för er senast? Jag vet inte många som har verkliga erfarenheter av dessa, inga till och med. Och Natashja att bunta ihop all religion och alla troende till en enda hög, det är lika idiotiskt som att förenkla alla feminister till en och samma sort. Det finns väldigt många olika sorters troende. Jag som kristen förstår mig till exempel inte på katoliker, deras helgon och att påven ska få nån sorts ensamrätt på Gud. Jag vill skjuta alla som mörkar de barn som blir utsatta av pedofili i kyrkan och alla andra sammanhang förstås och att högt uppsatta religiösa, tom Påven ska ha mörkat det.Vi är inte särskilt lika vi troende, en gemensam nämnare är att vi tror på Gud. Men hur Gud definieras och hur det yttrar sig i vår vardag är väldigt olika. Påven skyddar en pedofil, jag hade skjutit pedofilen. Amen. Natashja, du tror på Feminism jag tror på Gud, två abstrakta ord som blir konkreta i hur vi lever våra liv du och jag. Hur tänker ni andra kring diskussionen? UPPDATERING: eftersom en del läste in att jag har något emot katoliker och bokstavstolkade förenklingen av Påvens roll till ensamrätt till Gud. Min poäng med exemplet är att det finns många olika grenar av kristendom och vi inte förstår oss på varandra. Inom den katolska tron så ingår tron på helgon, som jag inte förstår mig på. Det betyder inte att jag förringar tron - jag tror bara inte på att tillbe helgon och/eller Maria för den delen heller. Och jag tror INTE att alla katoliker är pedofiler, herregud! Att behöva understryka att jag absolut inte har en sån rubbad fördom känns sorgligt. Jag är inte bättre eller sämre än katoliker - vi är båda kristna men olika - DET var min poäng ingen annan.